Warning to reader (if there's any). My blog may not contain fairy tales where all the stories are sweet and nice. If you feel that you're going to puke because of the emotional journey and negativity of my blog, find another damn blog to read.

Tuesday, October 11, 2011

Scrabble, HERE I COME!!

Urm, memandangkan tahun lepas aku dah banyak menyibukkan diri dalam macam2 aktiviti, tahun ni aku nak jugak enjoy. Semenjak dua menjak ni, bahang Notts Game makin up la pulak..Over kan.


So, last year Notts Game, aku dah bertungkus lumus jadik QM untuk Chess. Seyes, banyak masa aku spend untuk produce fixture terbaik. Tapi, woops! Kali ni taknak mengomel pasal tahun lepas. Pe yang penting tahun ni la.
Aku dah register nak wakil Notts untuk Scrabble. Hah? Betul ke? Seyes la. Kobar-kobar kot sekarang ni nak menang. Hahaa. Poyo je. Tapi, serius, memang aku nak menang. Banyak aku buat research pasal Scrabble nih. Pening kepala.


Antara penemuan penting, sila lihat di sini. Lepas korang tengok ni, konpem menang punya lawan Scrabble hehee.. Dengan syarat, orang tu takde la pandai main Scrabble sangat.


Apa-apa pun, ade beberapa teknik penting untuk mencapai menara gading dalam bidang Scrabble:


1. Pastikan kalau korang ada 2 huruf (tile) yang sama, gunakan tile tersebut, sebab redundancy boleh menyebabkan kesukaran untuk bina perkataan.

2. Kena pandai utilize two-letters word. Seyes! Benda yang agak susah nak buat sebab kadang2 perkataannya tak make sense.

3. Keagungan huruf S dan blank tile. Disebabkan perkataan English kalau plural je ade S, maka kedua-dua tile ni sangat sangat berharga. Kalau nak letak S tu, pastikan korang dapat lebih dari 12 mata.

4. Gunakan sebaiknya papan Scrabble tu lagi2 kat mata berganda atau tiga kali ganda.


5. Kena pandai main selari. Bab ni paling mencabar. Macam ni la lebih kurang: 

Dipanggil parallel play

6. Huruf yang mahal jangan dilupa. Contohnya, Q Z X dll.


Haa.. Jangan cakap aku x usaha, mau tiap hari aku praktis main online dengan sape2 entah. Mostly aku kalah. (Wah, tapi berangan nak wakil Notts). Hahahaa.. Ape2 pun, adat permainan ada menang ada kalah. Semuanya ketentuan tuhan.

YANG PENTING, KITA DAH USAHA kan kan??? =)

No comments:

Post a Comment

No maki hamun ok, dosa tau!

Post Hangat!!!! lol ;p