Warning to reader (if there's any). My blog may not contain fairy tales where all the stories are sweet and nice. If you feel that you're going to puke because of the emotional journey and negativity of my blog, find another damn blog to read.

Wednesday, December 21, 2011

Dear CD Games

SCENE:

Dalam seminggu atau dua minggu lepas, aku skype rumah. Cam bese, tanya khabar segala bagai.

Memang seronok. Yela, lagi2 kita duduk berjauhan. Tengok karenah masing-masing. Kirim itu ini yang aku macam talk to the hand la jawabnye, buat dengar tak dengar hahaa! Aku bukannye jenis suka shopping cari barang orang tapi sikit-sikit aku take note la ape yg diorang nak.


Mengalah kan. Aku ni kedekut, tapi bukan kedekut taik idung masin.

Sambil-sambil sembang tu, aku pon tanya lah khabar berita binatang peliharaan aku. My dearest PS 2. Aku gembira sangat sebab diorang kata PS 2 aku dah repair. Aku happy sangat. Sebab adik aku rosakkan PS 2 tu waktu aku balik summer tahun lepas. So, aku tak dapat main.

Aku pun tanya la, main game ape? Diorang katala game bola, bowling dsb. Aku pon pelik la, apesal game yg diorang main tu kedengaran boring tahap cipan.

Pastu, aku tanya la apesal tak main game lain yang berlambak aku beli. Jawapan diorang membuatkan degupan jantung seolah-olah terhenti. Serius terkejut.

"Game-game tu dah kena buang." 

What??

WHAATTT!!!??

Waktu tu serius aku rasa macam nak offline terus! Kalau lah aku tgh pegang gagang telepon, dah aku hempas gagang talipon tu. Menunjukkan betapa hangatnya perasaan aku waktu tu...

Aku pon meneruskan konversasi yang ala kadar selama 1 minit dan terus offline.

-Tamat-
KOMENTAR:

Aku ni bukannya apa. Dulu, aku duduk asrama, waktu kat 18, TV tu senior jela conquer, kat KISAS lak, takde TV langsung. Cuba bayangkan betapa bosannya zaman kanak-kanak aku. Bila balik rumah waktu cuti jela aku dapat entertainment.

To be honest, aku ni memang malas nak keluar bersosial. Aku jadik anti-sosial sikit. Member-member sekolah rendah aku jumpa hai-hai bai-bai jela. Gitu-gitu aje.

So, aku akan spend banyak masa aku kat rumah. Melepak dan bermain game. In which in my case, PS 1 and PS 2. It's better than aku gi merokok dan hisap dadah I presume.

Setiap kali aku balik rumah dari asrama, aku mesti hangin satu badan bila naik bilik atas (bilik yang ada game). Sebabnya, aku tengok game-game tu bersepah. Aku mesti gunakan kudrat aku untuk ambik ring file dan insert kan game tu balik satu-satu. Susun elok-elok. Ikut huruf lagi.

Bila aku nak balik ke asrama pulak, mesti aku at least ingatkan adik-adik aku supaya susun balik CD-CD game tuh.

Kenapa?

Sebab game-game yang ada especially game yang aku beli bukannya game picisan 22 orang kejar satu bola. Yang tak membawa makna, sekadar HIBURAN semata-mata!

Most of my games, type nye RPG (role playing game) atau at least TACTICAL. They have storylines, ade journey. And why is that so important to me?

Because, aku belajar banyak perkara dari game-game tu. Languages, human relations, history, cultures. They are what made me who I am now. In terms of attitudes, pemikiran etc.

I am proud to say, banyak exam lagi-lagi exam English yang melibatkan essay cerita, aku apply ilmu yang aku dapat dari game-game PS 2. Aku bukan jenis student hafal karangan, sorry to say to students yang hafal karangan. So, semua idea yg digunakan waktu exam datang mostly dari game. I would say semua game yang aku main helped me a lot. I'm not saying that aku buat karangan merapu.

Kalau aku outing, di samping cari makanan sedap sebab makanan asrama 'sedap' sangat, aku mesti cari CD game dan aku akan nyorokkan sampai cuti untuk bawak balik rumah. Betapa gigihnya aku dan sebab tula aku geram sgt bila aku dapat tau game-game tu kena buang.

Oh, CD tu tak rosak.. Yang rosak console nya. Sometimes, I just don't understand people...

NOW:

Sekarang ni dah okay dah. Agak r, perlu cool down time yg agak lama. Probably it's for the best. Allah lebih tahu hikmah berlakunya segala sesuatu.


No comments:

Post a Comment

No maki hamun ok, dosa tau!

Post Hangat!!!! lol ;p